Technologia VoIP wypiera z rynku klasyczną telekomunikację komutowaną. Wszyscy liczący się producenci central PBX już dawno zaimplementowali to rozwiązanie do swoich produktów. Część producentów wyraźnie przestaje rozwijać technologie pstn, isdn, czy własne rozwiązania cyfrowych linii telefonicznych. Z pewnością w następnych latach telekomunikacja pakietowa stopniowo będzie wypierać klasyczne rozwiązania. Już dziś przy wdrażaniu do przedsiębiorstwa jakiegokolwiek systemu telekomunikacyjnego trzeba to robić przez pryzmat technologii VoIP, a inne rozwiązania brać pod uwagę tylko wówczas gdy nie dysponujemy odpowiednią infrastrukrą. Właśnie posiadana infrastruktura powinna decydować o wyborze rozwiązania - sprzętowe, programowe czy też wirtualne. Każde z wymienionych rozwiązań ma swoje zalety i ograniczenia i trzeba je dobierać do indywidualnego charakteru przedsiębiorstwa. Często okazuje się że dla pełnej implementacji technologii VoIP koszty związane z modernizacją sieci LAN są na tyle duże iż zadanie staje się ekonomicznie nieuzasadnione. Wówczas należy zastosować system mieszany, sprzętowe rozwiązanie które to w marę przebudowy infrastruktury przedsiębiorstwa pozwoli z czasem na stopniową zmianę technologii. Dodatkowo pozwala administratorom zapoznawać się i nabierać zaufania do nowej technologii unikając problemów wynikających z nagłej zmiany systemu. Jest to istotne zwłaszcza w dużych jednostkach organizacyjnych, w których stabilność i niezawodność organizacji pracy jest istotna. Warto też wspomnieć iż dobrą praktyką we wdrażaniu technologii VoIP jest maksymalizowanie rozwiązań w obrębie jednego producenta. Niezgodność produktów, pomimo jasno określonych norm wynika często z drobnych różnic w fabrycznych ustawieniach konfiguracji. Dotyczy to zarówno mniej znanych marek jak i renomowanych producentów. Bardzo duża ilość opcji związanych przede wszystkim z zapewnieniem bezpieczeństwa, potrafi niekiedy dołożyć „siwych włosów” administratorom systemów, a rozwiązaniem jest często postawienie przysłowiowego ptaszka w odpowiednim checkbox-ie czy wyregulowanie parametru czasowego. Kolejnym częstym krytycznym elementem z którym się spotykamy jest router z NAT, który bez zarzutu obsługuje typową transmisję danych do internetu lecz nie najlepiej radzi sobie z przetważaniem dużej liczby pakietów głosowych RTP i generować spore opóźnienia co fatalnie wpływa na jakość połączenia głosowego. Trzeba w routerach brzegowych stosować wydajne procesory sprzętowo wspierające VoIP. Jednak najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa, niestety niedbale wdrożone rozwiązanie może przynieść wymierne straty finansowe. W przypadku systemu dołączonego do internetu możemy być pewni iż nie zabraknie nam amatorów z całego świata próbujących wydzwonić się na nasz koszt.